Cultuursalon
Klimt - Beethovenfries
Verslag
Onze eerste activiteit na anderhalf jaar stilte bracht ons op 31 oktober 2021 in het Wenen van 1902, waar wij de Beethovententoonstelling in het gebouw van de Secession bezochten, en meer bepaald aandacht hadden voor de schitterende Beethovenfries van Gustav Klimt.
Alvorens de zaal (virtueel) te betreden schonken wij aandacht aan de figuur van Gustav Klimt en de oprichting van de Secession, dit als reactie op de zogenaamde ‘Ringstrassekunst’. Wij concentreerden ons even op het Secessiongebouw ontworpen door Joseph Maria Olbrich, op het tijdschrift Ver Sacrum en op de eerste tentoonstellingen en de deelname van buitenlandse kunstenaars, waaronder Georges Minne en Fernand Khnopff. We stonden even stil bij Max Klingers imposante Beethovensculptuur alvorens de zaal met de Beethovenfries binnen te gaan.
Behalve het aanschouwen van de geschilderde panelen, zochten wij ook naar mogelijke inspiratiebronnen voor Klimts voorstellingen en naar gelijksoortige werken van hem. Als toemaatje konden wij kennismaken met enkele tableaux vivants, gebaseerd op de fries, gefotografeerd door de Weense fotografe Inge Prader. De lezing werd besloten met een in Nüremberg opgenomen flash mob van Beethoven’s Ode an die Freude.